Успішна реабілітація дітей з інвалідністю залежить від спеціалістів, які опікуються ними та батьків, як джерело основного ресурсу й підтримки. Новий проєкт GIZ навчає надавачів послуг з реабілітації, щоб посилити підтримку дітей з інвалідністю та їхніх родин.

За останні роки, завдячуючи реформам у сфері надання соціальних послуг, підходи до реабілітації дітей з інвалідністю значно змінились. З’явилась тенденція до того, що більша кількість дітей з інвалідністю живуть вдома, а не у спеціалізованих закладах. Такий підхід оснований на ідеї нормалізації життя таких дітей та їхніх батьків, інтеграції у суспільство та створенні інклюзивного середовища.

Новий підхід надає можливість українським громадам розширювати спектр соціальних послуг, які вони надають родинам із дітьми з інвалідністю, щоб вони мали більше можливостей та гідне життя.

Такі послуги включають в себе раннє втручання (коли при правильному діагнозі дитина отримує терапію на ранньому етапі, і це може скоротити шанси інвалідізації в минулому. Інші аспекти підходу також передбачають денний догляд, інклюзивне середовище у школах та садочках, функціонуючі ресурсні центри та сенсорні кімнати, які вже є наявними в громадах. Разом ці заходи відкривають можливості для ефективної корекційної роботи й шансів на гідне життя.

Сенсорна інтеграція є одним з ефективних методів корекції. Вона допомагає стимулювати сенсорні системи (зір, запах, дотик та інші) і досягти розслаблення, розвинути концентрацію, контролювати увагу, скоригувати психологічні стани та багато іншого.

Щоб розпочати роботу з сенсорної інтеграції у громадах почали з’являтися сенсорні кімнати, що також призвело до великої потреби у кваліфікованих спеціалістах – соціальних робітників, психологів, дефектологів, реабілітологів та фізичних терапевтів. «Питання реабілітації дітей з порушеннями розвитку залишається актуальним та здебільшого стає проблемою батьків – зазначає координаторка проєктів GIZ Олена Монюк – в рамках проєкту, ми надаємо спеціалізовані знання фахівцям державних інституцій, щоб посилити їх спроможність надавати послуги з реабілітації та корекції. Також для нас дуже важливий комплексний підхід. Для спеціалістів з обох областей проводитиме супервізійні сесії після навчання, щоб забезпечити ефективну практичну діяльність. Додатково будуть проводитися групи підтримки для батьків, адже реабілітація дитини не може відбуватись без залучення у процес сім’ї».

Проєкт «Розбудова структур надання послуг та освітнього потенціалу для психосоціального забезпечення у Східній Україні» вже понад два роки працює над вдосконаленням надання психосоціальних послуг, особливо ураженим групам. Разом із місцевим партнером НДО «Егіда-Запоріжжя», проєкт націлений на покращення систем реабілітації дітей шляхом сенсорної інтеграції. Експертки з «Егіди-Запоріжжя» проводять тренінги для професіоналів у галузі та впроваджують ініціативи з психокорекції для дітей та їхніх батьків в Донецькій та Луганській областях. Вони залучають фахівців, які працюють з дітьми усіх вікових груп та родинами, а також з батьками, що виховують дітей інвалідністю або ризиком порушень розвитку.

«Крім теоретичної бази та необхідних практичних знань, ми багато часу приділили темі взаємодії між фахівцями різного профілю під час проведення реабілітації, а також говорили про роль родини в системній роботі з дитиною. Неодноразово дискусія поверталась до питання підтримки батьків, особливо мами, та основних напрямків можливої психокорекційної роботи з батьками», розповідають тренерки проєкта Ірина Гордієнко та Ганна Прішутова.

Перші активності проєкту будуть супроводжуватись супервізіями для фахівців та будуть сконцентровані на роботі з бактьками, які є основним ресурсом в процесі реабілітації.

Рівень стресу в таких родинах дуже великий, він здебільшого пов’язаний із фінансовими, фізичними та психологічними викликами. Це також може призвести до вигоряння. Тому, для успішної реабілітації фахівці мають тісно співпрацювати із родиною.

Психологи та соціальні працівники зі сходу України під час тренінгу з сенсорної інтеграції.

Перші тренінги по проєкту відбулись у листопаді 2021 року, які зараз супроводжуються супервізіями для спеціалістів та групами підтримки для батьків.

Проєктні активності триватимуть до червня 2022 року. Разом з цим, партнер «Егіда-Запоріжжя» розробляють буклети та листівки на важливі теми для соціальних працівників та родин, з якими вони працюють.

7 лютого 2022 року партнер провів перший круглий стіл для центрів надання соціальних послуг регіону, щоб підкреслити важливість теми інклюзивності для дітей з особливими навчальними потребами та розладами поведінки та просувати найбільш актуальні тенденції коригувальної роботи. Фахівці з місцевих громад, які брали участь у круглому столі, зможуть створити нову професійну спільноту для обміну досвідом і отримувати підтримку від експертів проєкту.

Пізніше «Егіда-Запоріжжя» розробить серію навчальних відео-матеріалів, які будуть доступні місцевим фахівцям після завершення проєкту.

 Проєкт виконується у Донецькій та Луганській областях за підтримки Федерального уряду Німеччини.

Дивитись або скачати брошуру «Альтернативна та доповнена комунікація» [pdf, 0.98 Mb]

MKF

Дивитись або скачати брошуру «Міжнародна класифікація функціонування дітей та підлітків» [pdf, 1,23 Mb]